Zlecanie badań 

Współpraca badawcza, badania zlecone 

Badania zamawiane – to badania naukowe lub inne usługi bazujące na wiedzy eksperckiej i infrastrukturze Uczelni, wykonywane na zlecenie podmiotu zewnętrzngo. W szczególności opinie, ekspertyzy, opracowanie nowych produktów czy receptur. 

Spółka Centrum Innowacji Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie sp. z o.o. została powołana w marcu 2012 r., w której 100% udziałów spółki należy do Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie. 

Wynagrodzenie za wykonanie badania Zamawianego musi zostać oszacowane na zasadach rynkowych. W związku z tym, jeśli kierownik badań kalkuluje koszty bezpośrednie (tj. wynagrodzenie, koszty podróży służbowych, materiały, surowce itd.), w kosztorysie powinien również uwzględnić narzut oraz zysk Uczelni. Usługa świadczona bez uwzględnienia zysku, może stanowić niedozwoloną formę pomocy publicznej, świadczoną na rzecz przedsiębiorcy. Z uwagi na zachowanie tajemnicy handlowej Uczelni, nie ujawniamy wysokości narzutu oraz zysku przedsiębiorcy. 

W przypadku zlecenia podwykonawcy części zadań, należy zadbać o przeniesienie pełni autorskich praw majątkowych do wytworzonych dóbr intelektualnych lub co najmniej w zakresie określonym w umowie pomiędzy Uczelnią a Zamawiającym. 

Współpraca badawcza pomiędzy Uczelnią a środowiskiem gospodarczym to nie tylko zlecenia komercyjne, gdzie zespół naukowy wykonuje zamówienie na konkretne badania na rzecz przedsiębiorcy, których najczęstszą konsekwencją jest przekazanie pełnych autorskich praw majątkowych Zamawiającemu. 

Środowiska te, mogą również wspólnie – w konsorcjum, ubiegać się dofinansowanie projektu. 

Przy wspólnym realizowaniu grantu badawczego, Uczelnia jest współwłaścicielem części wyników prac. W takim przypadku, na etapie negocjacji zapisów umowy konsorcjum, należy zadbać o interesy twórcy i Uczelni. 

Ważne kwestie do regulacji

jasny podział autorskich praw majątkowych do wyników projektu, najlepiej określony jako procentowy udział w prawach każdego z partnerów, 

ustalenie zasad podziału korzyści i sposobu wykorzystania części praw przez pozostałych partnerów, 

wskazanie jednego z partnerów, jako podmiotu odpowiedzialnego za ochronę patentową oraz działania związane z komercjalizacją (w przypadku pojawienia się kosztów związanych z ochroną praw czy komercjalizacją, koszty te zazwyczaj dzielone się pomiędzy partnerów proporcjonalnie do ich udziału w prawach), 

zdefiniowania technologii wnoszonej (powstałej wcześniej) do nowego projektu, którego celem jest stworzenie innowacji.